الأربعاء، 24 فبراير، 2010

البداية ..






فى بطولة أفريقيا لكرة اليد المقامة فى مصر و المؤهلة لكأس العالم
فازت تونس بالبطولة بعد تغلبها على الدولة المضيفة مصر بفارق 3 أهداف
مبروك تونس ..

و هاردلك لفريق
المغرب الذى تلقى هزيمة مذلة على أيدى الفراعنة
ههههههههههههههههههه
بعد ان اكتساحهم الفراعنة بنتيجة
44 - 21 Double score
و تعتبر هذه الهزيمة فى كرة اليد و السلة ..
هزيمة مذلة
و كان المنتخب المصرى قد أنهى الشوط الأول بنتيجة
24 - 8 :D
و هذا و يواصل المنتخب المغربى سلسلة عروضه المتميزة
على كافة المستويات الكروية .. القدمية منها و اليدية :D

و هاردلك لمنتخب الجزائر الذى تلقى هو الأخر هزيمته على يد الفراعنة
فى مباراة القبل النهائى

مبروك لتونس و لمصر و هاردلك للغلابة و فرق الدرجة الرابعة :D


.. .. .. .. .. .. .. .. ..


أخبار الوطن العربى ..

الجزائر ..

المخابرات المغربية تستولى على موقع الجزائر تايمز ..

يا شباب شوفوا الجزائريين بيقولوا أيه عن المغاربة فىالتعليقات و خصوصا أول تعليق
وليه تروحوا لما ممكن اجبلكوا التعليق :D

قلتها لكم مئات المرات و لم تسمعوا كلامي بل حجبتم التعليقات التي كنت ارسلها بهذا الخصوص
و على المدعو "انور مالك" هذا ان يستعيد موقعه
الذي اصبح اسطبل مليء بمختلف انواع حيوانت الاطلس لا تكف عن النباح و النهيق
متناسون ان صداها لا تتعدى اطار قيأهم اليومي الذي يمارسونه لإخراج ما يكبتونه في صدورهم من الم نفسي تجاه الجزائر
بسبب العقدة النفسية الحادة التي هم يعانون منها من كل ما هو جزائري لكن شتان بين عالم الواقع و العالم الإفتراضي

تعليقى ..

و الله الجزائريين دول رجالة عرفوا يربوا المغاربة
على قد ما بيعملوا فيهم و برضوا المغاربة بيشجعوهم :DD


السعودية ..

سعودى و ست ستات

رويترز
محكمة سعودية قضت بجلد موظف فى هيئة الأمر بالمعروف والنهى عن المنكر ١٢٠ جلدة لجمعه بين ست زوجات.
ونقل مسؤول فى محكمة بلدة «أحد المسارحة» بمنطقة جازان فى جنوب البلاد عن الرجل،
قوله إنه ليس متعلماً بما يكفى لأن يعرف أن الشرع لا يبيح للرجل الجمع بين أكثر من أربع زوجات،
وأضاف المسؤول لرويترز: «لم يصدقه القاضى، لم يصدقه أحد، أنا صراحة لم أصدقه».
ومنعت المحكمة الرجل من تولى الخطابة وإمامة المساجد ومنعته أيضاً من مغادرة المملكة لمدة خمس سنوات،
فضلاً عن تكليفه بحفظ جزءين من القرآن الكريم.
وقال المسؤول إن الموظف وهو فى الخمسينيات من العمر، يعمل فى إدارة حراسة المبنى.. فهو له وظيفة خدماتية.
وقال الشيخ عبدالمحسن القفارى، المتحدث باسم الهيئة: «يجب الإشارة إلى أن الذى ضبط وتحرى عن الرجل هو الهيئة»،
ولم يتسن الاتصال بالقاضى سلمان بن يحيى الودعانى، الذى أصدر الحكم للتعليق


نموذج مصرى ..


المهندس هانى عازر .. بانى اهرامات ألمانيا الحديثة

أكبر مهندس انفاق فى أوربا .. قام بتنفيذ اكبر محطة انفاق فى برلين
على رأس فريق مكون من 450 مهندس .. يترأسهم المهندس المصرى ..
هذه المحطة التى تربط برلين و جميع انحاء اوربا ..
هى التى جعلت المستشارة الألمانية ميركل تدعو المهندس المصرى
لتكريمه بعد هذا الانجاز التى تكلف 4 مليارات يورو


شاهد المحطة العملاقة ..








مسابقة اليوم ..

لو قدرت تجيب مهندس عربى حقق انجاز يساوى أنجاز المهندس المصرى
ستعرض النتائج فى البوست القادم ..
بعنوان مهندس عربى أفضل من المهندس المصرى
:P

26 التعليقات:

dr.lecter يقول...

ايه ياعم ده كله ده ريحه الشماته فايحه من المدونه لغايه عندني في البيت

المهندس المصري انا فرحان اووي بجد بس ياريت محدش من الاخوه المتشددين يقوةلك ده مسيحي يعني مش حاجه تحتسيب للفخر

Here i'm يقول...

يابنى انت .. سايب المسابقة و بترد .. قوم دورلك على كام مهندس عربى و تعالى اكسب الجايزة :D

قال شماته قال .. دى مش شماته يا عزيزى .. دا عوجان لكونى مصرى :)

Jannah يقول...

انا جيت بادا بوووووووم
ههههههههههههه

ألف مليون مبروك للمهندس المصري ...مو أول مصري يتفوق على كل حال
وان شاء الله كل المصريين اللي بيهاجرو برا و بيفيدو دول تانية تتاح لهم الظروف اللي تخليهم يخدمو بلدهم و يطوروها ان شاء الله
ماعندناش مشكلة مع المصريين يا كباري
حتى لو خصصت مدونتك لشتم المغاربة مثلا...و الله ماراح تنجح احنا نحب الخير لكل البشر و نتمنى للمصريين كل الخير اللي في الدنيا لأن احنا فعلا على نياتنا و ما فيناش حقد و لا غل بكل بساطة لأننا عارفين من احنا ومو معقدين من احد
واثقين في نفسنا وواثقين في المستقبل مع جلالة الملك الله يخليه لنا اللي بامكانيات بسيطة قدر يوصلنا للجنة التنفيذية للاتحاد الأوروبي و بقينا على وضع متقدم و نفاوض كل سنة على مكتسبات أخرى
ربنا يعينا و يعينكم و يعين كل البشر على اختلاف دينهم و لونهم و جنسهم
يعيش المغرب و تعيش الجزائر و تعيش مصر و تونس و السعودية واليمن ...الكل الكل احبابنا..هكذا تكون الشعوب العريقة و الأصيلة
------
ألف مليون مبروك لتونس كأس كرة اليد برغم كل المعوقات اللي حصلت و برغم التحكيم اللي خرج وسام حمام عن شعوره في لحظة من اللحظات
بس معليش
جابو الكاس و فرحونا الكل
التوانسة اخواتنا أصل واحد و دم واحد
وعمرنا ماحتاجناهم فشيء وما وقفوش جنبنا
فاكر يوم ترشحتو للمونديال ؟؟؟ كان فيه واحد تونسي و صوت لنا بدون شفقة على الوفد المصري اللي قاعد يصفر مع الصفر :p
تبع "مجموعة الشر" هما على فكرة :الجزائر و المغرب و تونس ...

بالنسبة لماتش المغرب و مصر اوعى تكون فرحان؟؟؟ هههههههههههههههه
منتخب كرة اليد المغربي دايما كان ضعيف ودايما بيروح يتقاتل على نصف النهاية فقط
يعني الطبيعي انكم تفوزوا
لأن منتخب مصر لكرة اليد دائما كان أفضل و بمراحل عن منتخب المغرب
و خصوصا مع هذا المنتخب الجديد اللي عملوه أول امبارح
يعني والله والله و صدق أو ما تصدقش كرة اليد لا قيمة لها هنا و نص المغاربة ماكانوش عارفين أصلا اذا كان فيه شي كأس افريقيا مقامة فمصر الى أن قالوا خبر في التيليفزيون تونس فازت في مصر على منتخب مصر ...وهذا أيضا عادي ما لازمش تزعل :D
احنا ماراح نفرح لو مغربي تفوق على مصري في ألعاب القوى أو سباق الدراجات أو الكيك بوكسينغ أو حتى كرة القدم لأن هذا الطبيعي و العادي اللي ما فيه نقاش
:D
------
يتبع

Jannah يقول...

الجزائر و المغرب ...المغرب و الجزائر
الحقيقة نفسي أدور على مثال بين مصر و أي دولة عربية أخرى حتى تفهم طبيعة العلاقة العميقة بين الشعبين ما لاقيتش...للأسف مصر ماعندهمش أخ
حتى السودان اللي بينكم و بينهم حدود و تاريخ و امتداد لما رحتوا تلعبوا هناك لقيتوا سودانيين ماسكين أعلام الجزائر و دافعين من جيبهم تمن تذكرة غالي نسبيا حتى يقعدوا فمدرجات الجزائر و يشجعوهم
شوف لو كانت طلعت تونس في قرعة المباراة الفاصلة ...أقدر أقسم لك أنك يستحيل تلاقي تونسي واحد ماسك علم مصر و فمدرجات مصر...
ليس كرها فمصر
ولكن تاريخ هالمنطقة و شعوب هالمنطقة بيضلوا دائما مجهولين بالنسبة لكم...العقلية ما تفهموهاش
وعلى هذا مسخرتوا نفسكم مع الجزائريين على ماتش كرة...كان عرفتوهم عدل كان عرفتوا تعاملوهم ...بس أنا قلت لك القايمين بأمر الكرة في الاتحاد و الاعلام الجهل ذابحهم
-------
انت جبت رد من على النت لشخص باسم مستعار من جريدة مشبوهة تكلمنا عن مستواها قبل
ماذا يهمنا نحن في رعاة الفتن
خصضوصا بعد وقوع المغرب و الجزائر في مجموعة اقصائية واحدة
هل اقرى رد واحد مصري يشتم المغاربة على النت الله أعلم مصري و لا بوليساريو و لا قاعد يتسلى و لا ولا و أقوم أنا و أقرر اني أكره الشعب و أدخل في مهاترات؟؟؟؟
لا والله هذا حمق و قلة عقل
و الأهم من ذلك احنا ما نبنوش على الشر احنا نبنوا على الخير :هاذي هي عقليتنا و ثقافتنا اللي ورثناها عن أجدادنا: ابنوا على الخير
معناها أنا ما نهتمش بالرد اللي فيه كره أنا نهتم بالرد اللي فيه خير
شفت انت عينك شافت الرد اللي فيه سباب
لكن أنا عيني شافت التعليق اللي فيه كلام الخير
هذا:

"مالنا ومال المغرب.....اليس هو بلد جار مثل تونس اليس المغاربة اشقاؤننا ....اليس هم من يشاركننا افراحنا واحزاننا......والله انا اتالم جدا عندما اسمع في التلفزة اليتيمة اكلمة الاحتلال المغربي........ثم اسمع المملكة المغربية الشقيقة..
اعتقد هو هذا سبب تخلف الجزائروضعفها التنموي...مع اننا نملك ثرواتاحسن من الولايات المتحدة الامريكية....
الله يهدي حكام الجزائر....."

وفيه غيره طبعا

يتبع

Jannah يقول...

و أزيدك
احنا ناس ما تعلمناش نخلط بين الكرة و الرياضة و السياسة و الدين
ونحطوا الدين على كرة القدم
والسياسة على الرياضة
لا لا لا لا
هاذي ملفات منفصلة
و الشعب الجزائري شيء و حكومتهم شيء ربي يزيح عنهم و يعينهم على الحالة
عائدات البترول و الغاز كلها فجيب الجنرال وهما مساكين
من مستعمر لمستعمر و حتى جا أبناء البلد يحكمو ضحكوا على تاريخ نضالهم و نهبوهم
ولا حول و لا قوة الا بالله
احنا هنا نلعبوا الرياضة للرياضة وكفى
ونشجعوا حتى اللي يغلبنا و نباركو له
مشجعينا لو كان تشوف المستوى اللي وصلوا له في التشجيع بين الرجا و الوداد ما تتصورش
يعني جو تاتا و الأعلام تلوح و أغاني شاذية و هالخزعبلات جماهير الديربي بعاد عنها جدا
وعلى هذا الديربي عندنا منظم و مصنف من 10 الأقوى في العالم
لأن العقلية غير
:D
الجزائريين لما لعبوا عندنا استقبلوهم بلوحات خاصة بالفريق الجزائري قبل الماتش كنوع من الاستضافة بطريقة رياضية و ذكية
مو بالطوب
:D
و لما راح الرجاء هنا حطوهم في المنصة و غنولهم :المغرب والدزاير خاوة خاوة
يعني اخوان
ههههههههههههههه
جو رومانسي
والمعنى ما تشغلش بالك انت احنا أدرى بعقليتنا و نفسياتنا و ظروفنا
يتبع
أشبعك ردود خليك معي بس

Jannah يقول...

موضوع الصحرا
انا حابة انك تريح دماغك من هالسالفة
لأنه موضوع موجود منذ أربعين سنة و فيه طلعات و نزلات
ومثل ما قلت لك سياسي
ما له علاقة بشعب الجزائر
واحنا شغلنا قادرين عليه
المغرب عمره ما طلب رأي العرب و لا مساندتهم في الموضوع...
ولا الجزائر
يعني موضوع معتبرينه داخلي ما تشغلش بالي

ولاحظنا مؤخرا انه المصريين على خلفية ماتش الجزائر و بعد ما تعرفوا على الموضوع لأني أرجح انه غالبا كان مجهول بالنسبة لهم مثله مثل حاجات كتير في الدنيا
بدأو يحاولوا ينبشوا فهالموضوع
برغم انهم لا علم لا بالشعبين و لا بالسياسة في المنطقة و لا بتاريخ المنطقة و لا أي شي
بس عنتر يحيى تأثيره مازال مستمر و خلاص
و مرارا الجزائريين بيدخلوا و يقولوا يا المصريين ما تدخلوش نفسكم المغاربة احبابنا و السياسة للسياسيين
ومرارا المغاربة يدخلوا و يقولوا الشعب الجزائري عارفينه و السياسيين قايمين بشغلهم
فخلاص يعني
فيه فيديو على فكرة كوميدي عاملينه 3 شباب بمناسبة هالموضوع أجيبه هنا؟ بيقولو
" يا المصري المغاربة فالدم خطينا من الكلام في الجرايد و التيليفزيون ما يهمناش هاذيك الحكومة الجزائرية الله يحرقهم...ما تدخلش بينا و بين المغاربة اقعد عاقل "
ههههههههههههههه
يعني اقعد عاقل يا كباري
--------

أخيرا
السعودية أهم دولة عربية و الكل يحترمهم و يحبهم
ما يهمناش من الحلات السلبية كلنا عندنا حالات سلبية
المهم انه لكل شعب ثقافته و نعرفو نحافظو على ثقافتنا
لكن السعودية كدولة و الشعب السعودي ...لا والله شفنا منهم كلللللل خير

وكافي تكرهوا فيكم الخلق شرق و غرب
يا خي تذكروا الصفر و حسنوا علاقاتكم بالدنيا
عيب اللي قاعدين تسووه ببلدكم مصر
مصر ما تستاهلش منكم هالشي
مصر كانت دايما جميلة و شعبها ألطف و أظرف ناس يدشوا القلب

سلام

Jannah يقول...

نسيت أقولك حاجة
احنا عندنا اعلام ضعيف جدا بس محترم
يعني عبارات المعارك و الغل ممنوعة في التعليق الرياضي بالقانون
سحق و مذلة و معركة و حرب و...ووو.. ممنووووووعة
مثلها مثل حاجات كتير ممنوعة
لازم المحافظة على مستوى لغة و تفكير معين
أقولك شعب يلعب الرياضة للرياضة..ربح أو خسارة عادي

Jannah يقول...

اه فيه فكرة في ردك على موضوعك السابق
تقول انكم استقبلتوا فريق كرة اليد و كأنه دليل على انه الموضوع انتهى
هههههههههههههههههه
زدتوا أكدتوا للجزائريين فكرة انكم منافقين اللي هم يقولوها
ولا واحد شفته واخدها بترحاب بما في ذلك الجريدة المشبوهة الشروق
خصوصا بعد ما صوروا الجمهور المصري يضرب بقنينات الغاز سوري قصدي الماء و يبزق و يسب
صاحب الفكرة صغر مصر للمرة مليار
السفير المصري راح من نفسه و رجع من نفسه
مع انه كان يقولوا لازمهم اعتذار و مادري ايش
وكرامة و سوالف
راح بماتش و رجع بماتش هذا هو اعتبار المصري في نظر المسؤولين؟؟؟؟؟
ماحد استقبل السفير المصري و لا سووله شي
كيفك تروح ترد كيفك
اسمح لي أقولها لك المسؤولين عن هالموضوع في مصر مسخروا بلدهم واااااايد
بغباءهم و سوء تصرفهم
أما الجزائريين فمازالوا كما كانوا
يوم مات مصري و انضرب مغربي و ايفواري من طرف لاتنيين في ميلانو
قاموا لهم يخربولهم ممتلكاتهم و يواجهوهم حتى ما تضيع هيبتهم ...انت عارف كيف هو النظام في أحياء المهاجرين في الأحياء المهمشة فأوروبا

ربي يهدي الخلق
والله غير ضروري لازم تراجعوا أنفسكم
وتحاسبوا مسؤوليكم و القايمين بيكم
-----

هريتك
كان موضوع بداية وراح يكون فنفس الوقت نهاية
هههههههههههههههه

mUsLiM يقول...

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

ااااااااااه يا كبارى

اااااااه

يا ويلك

هههههههههههههههههههه

وقعت فيمن لا ترحم ولا تنام

والله ولا يهمها حمل ولا بيبي ولا حاجه

هاتتغسل يعنى هاتتغسل

هههههههههههههههه

ربنا يكون فى عونك وتحافظ على صحتك يا حبيبى

السلام عليكم

samamasr يقول...

جنة
مبروك ليكي:)
...
مصر
ذكرت في القرآن
إحنا ولاد مصر يا جنة يا حبيبتي:)

ربنا يحميكي ويفرحك ويوفقك:)

مصر,مصر طيبة,وكويسة
مصر

متزعليش مني
:)
مصر
ام :)
مش عارفة,مفيش


ربنا

ام
بلدي حلوة
وكويسة:)
:)
:)

dr.lecter يقول...

يخرب عقلك يامحمد خليت جنه تكتب 4 مقالات بسببك روح ياشيخ انا غلب حماري في المسابقه

Jannah يقول...

ايمان
مادري ليش مو قادرين تفهموا الموضوع صح
يا بنت الحلال
ماحد عنده مشكلة مع مصر و لا شعب مصر
لا فيه بينا و بينكم حدود و لا صراعات و لا شي
انتم هناااااك و احنا هنا
وما شفنا منكم شر
يعني ليش نكرهكم
بالعكس أنا أشوف المغاربة مرحبين جدا و متسامحين مع المصريين و غير المصريين
يعني ماكو أي مشاكل ...من ناحيتنا احنا على الأقل...نحترم الجميع و نقدر الجميع
بس المصريين للأسف وخصوصا مؤخرا أصبحوا متشنجين وما بيقبلوا بالآخر
ودايما ياخدوا أي كلام على انه شتم لهم أو حقد عليهم
وكلمة و التانية مصر مذكورة في القرآن و..و..و.. قصص مادري من يرعاها بالظبط
عندكم تاريخكم و عندنا تاريخنا
عندكم رياضييكم و عندنا رياضيينا
عندكم أسماءكم و عندنا أسماءنا
وكونك لا تعلم بوجود الشيء فهذا لا يعني انه غير موجود
عامة الشخصية المصرية مرارا ثبت انه ماعندهم قدرة على تقبل التعددية و الاختلاف حتى في حياتهم و بينهم و بين بعض
حتى في توافه الأمور
اللي يحب عمرو دياب لازم يتخانق مع اللي يحب تامر حسني و يسووا جروبات على الفيس و يعملوا معارك
وهذا مؤسف انه العقلية تنحدر الى أن تصل هنا
مادري ربما عندها أصول تاريخية و اجتماعية و سياسية
بس بالنهاية يظهر لي اللي صار مع الجزائر لازم يكون فرصة يوقفوا من أجل حاجات كتير تتغير مو بس كرة و اعلام و اتحاد كرة
فهمتي ؟


dr lecter
ممكن أكتب 100 ماعندي مشكلة
دام جاب كلام يبيله رد
خانخلص من هالسيرة
مثل ما يقولو الجزائريين
" نفريوها خلاص"
ههههههههههههههههه

كباري
أنا طالعة ما تزقش
اسمع شوية و راح أختفي تاني شي اسبوع أو شي و ترتاح مني ...اصبر بس
:D

Jannah يقول...

كل عام و انت بخير يا كباري
:D
هااااااا
حاول ترد في أقرب وقت لأني راح أختفي و ما أحب أخلي الموضوع معلق :D
ماحب أجي و لاقي رد في الموضوع و بعده شي 3 أو 4 مواضيع و ما كون لحقت أعلق على ردك هنا

أنا ناطراك تيجي تقولي انت ما رديتي على سؤال المسابقة...عارفاك أنا:DDD
وأنا حابة تكرر السؤال لأني ناوية أرد رد احتفالي و استعراضي و بالتكرار راح ياخد تأثير أكبر
عرفت كيف؟
:P

حاجة من مستوى "فشخ يفشخ افشاخا"
تعال انت بس
"بوكيمون سألعبها الآآآآآآن"
:DDDDDDD

نفروها معاك ياكباري :D
باش تكون آخر مرة فحياتك تتمسخر على الشعوب العربية ...وآخر مرة تستخدم فيها الأساليب الاستفزازية خخخخخخخخخخ
هاذي توووووووووبة لك :DDD
هيااااااااا

Here i'm يقول...

نبدا بالزوار و بعد كده نشوف الزباين :D

مصعبينو ..

عامل ايه يا مصعب ؟؟
ياعم دى غلبانة :D .. يقولك أصلنا بقينا فى اللجنة التنفيذية لمش عارف عارف مين .. تقولها فين تقولك فى أوربا و لا الدورى الأسبانى :D .. عارف انت نظام على فكرة انا أبن عم جارى دكتور :D

ربنا يوفقها فى حملها و ان شاء الله تتم على خير :)

Here i'm يقول...

إيمان ..

منورة يا إيمان :)

Here i'm يقول...

لاكتر ..

ياعم خليها تكتب و تكتب .. اهى تدافع عن بلدها أحسن ما تتكلم عن بلد تانى بنسبة 90% غلط :D

Here i'm يقول...

جنة 1 ..

أنتى يظهر مش واخدة بالك .. بس انا حبسطهالك :D

قبل ماتش مصر و الجزائر اللى فى مصر .. جمعتى كل طاقتك و كل وقتك لأستفزازنا فى المنتدى .. لدرجة اللى خلت كل ردودك فى الموضوع دا محذفة .. و لما الناس ردت و شتمت .. قولتى مش حرد تانى هنا

بعد الماتش فى السودان .. تقمصتى دور شركهولمز و شرحتلنا عبر مدونتك الألكترونية اللى المفروض انها تكون بعيدة عن الأستفزاز و الرمى بالباطل و تدعو للتسامح الصوفى .. شرحتلنا فشل الاعلام المصرى و المصريين فى الازمة .. كان ليكى كلام صح .. و كان في اغلبه غلط و عدم دراية بحاجات كتير و النظر من وجهة نظر واحدة مع القول بانى محايدة :D

انا مش بغلط فى المغرب يا جنة .. لا انتى فاهمة غلط .. انا بغلط فى جنة المغربية .. تفرق :)

و عندنا كمصريين عرف و عادة .. ان اللى يعمل معانا واجب نستنى الأيام لما تلف و نردله الواجب الواحد .. عشر مرات .. و حان وقت رد الجميل يا جنة :)

و أنا على فكرة بحب كل اللى يحب بلدى و يحترمها .. تعيش تونس و اليمن و السعودية و الكويت و أسرائيل لو حتحترمنى ..

اما اللى حيسيىء لبلدى حسيىء لبلده .. و البادى أظلم :)

بس حلو قوى منصب اللجنة التنفيذية دا .. الشاب اللى يدخل كلية طب يطلع دكتور .. المغرب لما يدخل اللجنة التنفيذية يطلع أيه ؟!! مغربيفيذية :D

Here i'm يقول...

جنة 2 ..

قولت فى موضوعى السابق ان حجيب سلبيات للى حوالينا .. علشان الكل يقرا و يشوف .. من باب حرية التعبير و انا مقدر جدا انك متعرفيش معنى كلمة حرية تعبير عندكوا فى بلادكوا بلد الله الوطن برشلونة :D


و مقولتش انكوا اعداء .. انا قولت ان عجبنى قوى تصرف الجزائر معاكوا .. الجزائر تدعم البوليساريو و تدعم أنشقاق وحدة المغرب و انتوا تحبوهم و تشجعوهم .. طيب اخوات و من أصل واحد و فهمنا

قوليلى بقى حبك للدورى الأسبانى قبل الجزيرة الرياضية .. و حبك لأوربا و اللجنة التنفيذية ليه ؟؟ .. مع ان أسبانيا تقف فى صف استقلال الصحراء . تكونوش انتوا وو الأسبان ولاد اخت ولا اخوات فى الرضاعة :D


و الله يا فندم دا اول تعليق على الخبر مش أول تعليق تقع عليه يعنى .. تفرق :)

Here i'm يقول...

جنة 3 ..

منين مشغلش بالى انا بيكوا .. و أنتى اللى على رأى المثل .. لا ليكى فى الطور و لا الطحين و داخلة تضربى بكلامك و تستفزينا ليه ؟!! .. مصر بتلعب مع الجزائر .. انتى أيش حشرك و دخلك :D

قوليلى صحيح .. الدربى المغربى أشهر ولا الدربى المصرى .. تصدقى و تؤمنى بالله لس عارف أن الرجاء و الوداد .. الرجاء المغربى دا انا اول ما عرفته عرفته ايام التسعينات و أسألى هشام حنفى :P
على ما اعتقد انى لو سألتك عن الاهلى و الزمالك حتقوليلى كل حاجة :D

Here i'm يقول...

جنة 4 ..

لا انتى مش ملاحظة خالص كالعادة .. موضوع الصحرا دا انا اللى فتحته ومفيش حد لا اعلام و لا مثقفين أتكلم عنه .. أنتى بس اللى مبتقريش :)

الصحرا اللى بتتكلمى عليها .. لما كنا بندرس جغرافيا الوطن العربى فى الاعدادى .. كان بيقولولنا عليها أنها ارض مغربية عليها مشاكل بدعم الجزائر .. و كانوا بيقولولنا عن أسم مش عارف صح و لا غلط كانوا كاتبين عليها " عيون الصحراء " حاجة زى كده ..

اللى انتى مش قادرة تفهميه و اللى انا بحاول اوصلهولك عن طريق نقلى للخبر و التعليق و السلام .. انك نقلتى و خلاص .. لا انتى عارفة مصر ولا عارفة الاعلام المصرى ولا عارفة المصريين .. نقل و كلام فاضى و أستفزاز و خلاص ..

و انا كمان اهو .. نقل و كلام مليان و أستفزاز .. انتى بداتى و انا ليكى بالمرصاد يا جنة :D

كل كلمة قوليتها فى حق مصر و اعلام مصر و المذعيين و المصريين .. حتتردلك فى أهلك و بلدك و اعلامك و رياضيكى .. مع سؤال .. كان ليكى بكل دا أيه ؟؟

Here i'm يقول...

دا رد خاص بالنسبة للسعودية ..

قولت فى البوست اللى فات .. انى حنقل السلبيات اللى موجودة فى الدول اللى حوالينا ..

نقلى لخبر الجزائر و المغرب .. كان بعد تدقيق و بحث و تصفح .. و أضيف انه كان عن عمد

نقلى لخبر السعودية .. مكنش اكتر من نقلى لخبر من رويترز و خلاص .. مقصدش الاهانة لا للسعودية و لا للشعب السعودى .. و قولت قبل كده .. أن القاهرة اقرب للسعودية من السودان و كانت الجملة دى فى تعليق عن سارة

و أخدت بالى ان سارة تجاهلت تعليقى فى موضوع حملك بسبب الخبر دا .. و انها علقت على كل التعليقات ماعدا ردى .. و دا حقها و انا مش ضده ..

بس بقول و حكررها .. نقل خبر المغرب كان مقصود و نقل خبر السعودية كان موجود مكنش قصده التعمد ..

Here i'm يقول...

جنة ..

مش محتاجين رأيك فى المصريين و فى مصر .. وفريه لثقافتك و لعلمك الرائع بالمصريين و مصر .. وفرى رأيك و أنشريه فى مدونتك .. و احنا حننشر رأينا فى بلادكم ودا من حقنا .. مادام استخدمتى انتى الحق دا ..

أحنا عارفين نفسنا .. عارفين اننا احفاد الفراعنة .. أرض الفراعنة و 1/3 أثار العالم .. أرض الانبياء و أرض القران .. أرض الازهر الشريف و الاهرامات .. أرض زويل و نجيب و السادات و البرادعى .. أرض 7000 سنة حضارة .. هبه النيل على راى هيرودت الأجنبى .. أرض 7 بطولات افريقيا ولا عزاء لبتوع التنفيذية و الدرجة الرابعة :D

قوليلى صحيح لما انتى مش مهتمة زى المغاربة ببطولة أفريقيا لليد عرفتى منين الظلم التحكيمى و حمامة :D

Here i'm يقول...

جنة ..

انتوا كل حاجة ممنوعة عندكوا يا جنة .. طيب أنا احلف أن أخبار برشلونة ممنوعة من التلفزيون المغربى :D .. منعا من تفشى ظاهرة برشلونة فى الشعب :D

و بعدين لو التعبيرات دى ممنوعة .. فاحنا ملناش ممنوعات يا فندم .. طيب بتتفرجى ليه على الاعلام الامريكى و هما دول اللى اول ناس اخترقوا الخطوط الحمرا .. ولا هوا امريكا اه .. مصر لا ..

بيقولوا عندنا فى مصر مثل حلو قوى " قصر ديل "

Here i'm يقول...

جنة ..

شكلك فهمتينى غلط .. انا قولت بداية مش علشان كام تعليق منك يبقى خلاص أبطل ادخل نت و أبطل اتكلم عن السلبيات المغربية .. مش معقول بعد كل دا معرفتنبش :D

اه .. اه .. مسئولين ايه يا حاجة اللى بتتكلمى عنهم .. المسئولين اللى انتى بتقولى عليهم انهم فشلوا .. هما فعلا فشلوا فى ادارة الازمة .. بس فشلهم دا ادى لنجاح المصريين فى وحدتهم مع بعض .. تصدقى و تؤمنى بالله .. اول مرة أشوف المصريين وقفين مع بعض زى الوقت دا و وقت الزلزال و السيول و نصر أكتوبر .. يوم الجزائر دا بالنسبالى أحسن يوم نقدر فيه نتحد و نتوحد .. و انا و الله شايف اننا نحتفل باليوم دا حتى لو كانت هزيمتنا فيه .. المهم اننا اتحدنا :)

Here i'm يقول...

جنة .. تعليق إيمان ..

انتى اللى أستفزتينا .. أنتى اللى بداتى .. انا أول مرة مدفعش عنك يا جنة .. كنتى مستفزة قوى على المنتدى .. و كانت سلسلة مواضيعك الخرافية دى أسوء وجهة نظر شوفتهالك .. مع انى و الله كنت دايما أشكر فى ثقافتك فى غيابك قبل وجودك .. و ربنا يعلم

بس احنا مشكلتنا مش مع المغاربة .. احنا مشكلتنا معاكى .. انتى رمز للمغاربة .. و أقدر أقولك انك شرفتى المغاربة و اكتسبتلهم عداوة حتى لو 10 أشخاص فقط .. عداوة ملكيش فى غنيمة

Here i'm يقول...

جنة ..

و أنتى بصحة و سلامة .. و أنشاء الله نشوف مولدك بصحة و بخير و بسلامة ..

انا متمسخرش من دول عربية يا جنة .. انا اتمسخر من الدول اللى تتمسخر ببلدى .. لو تلاحظى عمرى ما قولت كلمة غلط فى المغرب .. بس أنتى بقى البركة فيكى طلعتى مواهبى فى المغرب ..

كنتى دايما بتقولى أن كلنا ياعرب بيوتنا من زجاج .. بس نسيتى أن بيوتنا كجمهورية اهون بكتير من بيوتكم كملكية .. و ياريت تطمنينى على بترول المملكة و عائدات و ثورة المملكة فى يد مين :D

كل سنة و انتى طيبة يا جنة .. مش حتوب يا جنة غير لما أرتاح من انى قدرت اردلك جمايلك المستفزة علينا .. و متنسيش انى تلميذك فى الأستفزاز :
PPPP

لا انا عايز تردى بقى على السؤال :DDDD
و ياريت على مستوى فشخ يفشخ أفشاخاً :DDD

و مفهمتش جملة البوكيمون .. يعنى عايزة ايه طيب :DDD